onsdag 25 juli 2012

Oväntad fiskelycka, Jöns och en mintgrön kudde

Fiskelycka

Vi gav oss iväg för att fiska hela familjen. Vi har varit iväg några gånger tidigare men det närmaste fisk vi kommit tidigare var en fisk som slet sig. Jag sa till min man att under våra 13 år tillsammans tror jag inte vi fått en enda fisk. Gissa om vi då blev mycket överraskade då han fick napp ganska omgående på metspöt. Det var en liten abborre, och vi borde kanske slängt tillbaka den, men dels så hade den svalt betet långt ner och dels ville vi ju ha vår fångst nu när den äntligen kommit.

abborren på bryggan

Förvåningen och glädjen växte då vi faktiskt fick två firrar till, också abborrar. Så nu har jag faktiskt rensat den från skinn och stekt den. Barnen såg lite skeptiska ut, men de provsmakade till slut och tyckte att den var rätt god, som torsk ungefär.. hur de nu kunde göra den bedömningen på den microskopiskt stora (!) bitarna. Nåja, de smakade i alla fall.
Den kära lilla katten, som vi tyckte borde äta upp den lilla abborren, bemödade sig knappt att titta på den än mindre äta.. stadskatt!

Jöns-Herman

När jag var någonstans mellan 20 och 30, för en herrans massa år sedan alltså, så fick jag en surdeg som hette Herman, som man skulle mata med mjöl och baka bröd av. Jag minns inte om jag bakade något av det, men jag minns att jag matade den och att den hette Herman. Nu har jag startat en egen surdegsgrund, och tänkte att något namn ska han ju ha (för en han är det ju så klart, han är ju sur ;-)), så det fick bli Jöns, och så här ser han ut just nu


Vi får se hur det går, spännande värre. Jag hoppas bara att han överlever...
Om jag jämför med originalet

så är jag ganska orolig för att Jöns har gulsot.. jag hoppas att jag har fel.


En mintgrön kudde

Det blev ett kuddfodral medan jag lyssnade på Sommar i P1. Jag köpte ett mintgrönt linnetyg på Medeltidsmarknaden i Leksand. Nu har jag sytt ett kuddfodral av det och fodrat det med vitt tyg samt satt på pom pom-band i kanten.


Jag har för lite kantband kvar för att göra en till, men det kanske blir finare att ha en kudde med och en utan?! Jag får sno ihop en till och kolla.

4 kommentarer:

  1. Haha, surdegen Jöns... Det blev ingen Nordingrå-suris?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blev ju aldrig det! Trots att både U och jag köpte var sin påse ekologisk mjöl! :-)

      Radera
  2. Jag minns faktiskt Herman =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så roligt att någon fler kommer ihåg den!!! :-)

      Radera